Een contactformulier is een van de meest gebruikte formulieren op een website. In deze handleiding help ik je stap voor stap om dit formulier aan te maken en in te stellen, zodat de inzendingen in jouw mailbox terecht komen.

LET OP! Een contactformulier is GEEN opt-in formulier. Er wordt dus GEEN informatie in je CRM opgeslagen en daarom heb je ook geen GDPR checkbox nodig.

Het opslaan van contactgegevens wanneer iemand een eenvoudige vraag wil stellen raad ik sterk af. Hoewel de optin optioneel is, geeft hij een extra drempel om effectief de stap te zetten om vragen te stellen. Opt-in formulieren komen op een ander moment aan bod.

Een formulier aanmaken met Kadence Blocks

Creëer een nieuwe pagina en geef hem een naam. Bijvoorbeeld ‘Contactformulier’. Bewaar je pagina als concept en voeg het Form blok toe

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 11

Standaard worden er 3 velden toegevoegd: Name, email en message. Om een veld aan te passen klik je er met je muis op en pas je de instellingen in het rechter menu aan.

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 12

De stijl van de verzendknop kan je aanpassen onder de tab ‘Button Styles’

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 13

Acties na verzenden

Nadat je jouw contactformulier vorm hebt gegeven, is het tijd om in te stellen wat ermee moet gebeuren nadat iemand het contactformulier heeft ingevuld.

Bij ‘Actions after submit’ selecteer je ‘Email’

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 14

Onder ‘Email settings’ geef je jouw e-mail adres, onderwerp en verzender in. LET OP! Deze e-mail wordt naar JOU verzonden.

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 15

Bevestigingsmail

Wens je een bevestigingsmail te sturen naar de aanvrager, vink dan ook de checkbox ‘Auto respond email’ aan

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 16

Pas de gegevens aan die je als bevestiging naar jouw contactpersoon wil sturen:

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 17

Onder ‘Message settings’ kan de de boodschap aanpassen die mensen zien wanneer ze jouw formulier succesvol verzonden hebben.

Wil je een mooiere gebruikerservaring creëren, dan kan je ook een ‘redirect’ naar een bedankpagina instellen. Jouw contact zal dan na het verzenden van het formulier op deze pagina terecht komen, waar jij hem persoonlijk kunt bedanken en eventueel verder wegwijs maken.

Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 18
Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 19
Hoe creëer je een contactformulier?
Hoe creëer je een contactformulier? 20

Bewaar nu jouw pagina en test het formulier. Wanneer je tevreden bent over het resultaat klik je op ‘Publiceren’.

Check of zowel de aanvraag als de bevestigingsmail ontvangen worden.

That’s all folks!

Vergelijkbare berichten